Autobild: 10 najčastejších chýb slovenských vodičov – časť 1. Parking cez čiary

Druh homo sapiens je už svojou podstatou naprogramovaný na omylnosť. A jeho poddruh – homo sapiens volantus – tiež. Počas vedenia sa dopúšťa mnohých omylov a chýb, z ktorých niektoré sú závažné a môžu viesť k nehode, iné zas otravujú každého naokolo. Pripravili sme prehľad desiatich najrozšírenejších neduhov, ktorými trpí dnešný slovenský vodič.

1. Parkovanie štýlom „po mne potopa“

Všetky väčšie slovenské mestá zápasia s nedostatkom parkovacích miest. O to viac dokážu motoristov nahnevať ignoranti, ktorí zaberú dve parkovacie miesta, alebo stoja tak nakrivo, že ostatní majú obavy vedľa nich zaparkovať. Tieto obavy sú pochopiteľné. Ak je niekto natoľko lenivý, že nedokáže vyrovnať auto a odstaviť ho približne do stredu medzi biele čiary, čo sa stane, keď bude z parkovacieho miesta vychádzať?

Navyše takýmto divotvorným státím zostáva na jednej strane veľmi málo miesta a riziko, že vodič či jeho spolujazdec obúcha dvere susedného vozidla je príliš vysoké. Veď dnes už prakticky nenájdete auto, ktoré by na dverách nemalo takéto škrabance. Lenže takéto poškodenie sa neraz nedá vyriešiť leštením, ale musí sa prelakovať. A keďže cena lakovania sa pri bežných farbách pohybuje v priemere 100 eur za jeden diel, ignorancia a lenivosť jedného vodiča vyjde toho druhého na poriadny balík.

Vo väčšine prípadov nakrivo stoja vozidlá, ktoré vošli do parkovacieho miesta napred. Nakoľko je priemer otáčania zadnej nápravy nemenný, vodič si parkovaní jazdou vpred musí nadbehnúť. A to nie je vždy možné. Navyše má horší prehľad o pohybe prednej časti a jej vzdialenosti od susedných vozidiel, najmä vtedy, ak má veľký previs. Zacúvané autá zväčša stoja aspoň približne v strede a zarovnané s dopravným značením. Nejde len o to, že pri cúvaní je vodič opatrnejší. Súvisí to s princípom vysokozdvižného vozíka, ktorý má riadenú zadnú nápravu. Práve preto, aby dokázal manévrovať v zúžených priestoroch.

Rozhodne nemožno hovoriť o tom, že cúvanie je pomalší manéver. Až príliš často môžeme sledovať „maturitu“ vodiča, ktorý sa silou mocou snaží dostať do parkovacieho miesta predkom. No keby použil spiatočku, už dávno by mal po starostiach. Parkovanie s použitím spiatočky má aj ďalšiu výhodu. Zacúvať na parkovacie miesto z hustej premávky je totiž podstatne jednoduchšie, než do nej vycúvať.

pokračovanie nabudúce
zdroj: Autobild
foto: parkujemakdebil.com

Pridať komentár