HN ONLINE | Z nových emisných limitov sú výrobcovia zdesení

Európsky parlament schválil výrazné zníženie emisných limitov pre nákladné vozidlá. Postup je podobne agresívny ako v prípade osobných áut, o ktorých rozhodol začiatkom októbra. Následky však budú výrazne horšie, varujú zástupcovia v autopriemysle.

Kamiónová preprava vytvorí podľa odhadov päť až šesť percent celkových emisií CO2 v Európe. Podľa Európskej komisie vytvára nákladná doprava dnes o 19 percent emisií oxidu uhličitého viac ako v roku 1990, pretože po ceste sa prepravuje čoraz viac tovaru. To však nie je problém výrobcov áut, ale infraštruktúry a nastavenia logistických reťazcov.

“Analýzy ukazujú, že výrobcovia nákladných vozidiel v Európe dosahujú v priemere zníženie spotreby (teda emisií CO2) v ťažkej nákladnej doprave o jedno percento ročne,” uvádza AutoWeek. “Pravidlá, ktoré Parlament v stredu podporil, stanovili aj revidovanie cieľov do konca roka 2022. Môžu byť potom revidované nahor alebo nadol v závislosti od pokroku vedúceho k cieľom zníženia emisií.”

Schválené uznesenie tiež stanovuje pre výrobcov minimálne kvóty ťažkých nákladných vozidiel s nulovými a veľmi nízkymi emisiami, ktoré by sa podieľali na celkovom predaji nákladných automobilov. V roku 2025 to musí byť päť percent a o ďalších päť rokov 20 percent. Nedodržanie ktoréhokoľvek z kritérií bude pre výrobcov znamenať pokuty, ktoré pre nich môžu byť až likvidačné. Takéto autá musí totiž výrobca nielen ponúknuť a vyrobiť, ale aj predať. A zákazník – prepravná firma závislá na rozvinutosti dopravnej (a v tomto prípade aj nabíjacej) infraštruktúry – musí takéto auto chcieť kúpiť a prevádzkovať.

celý článok čítajte tu: https://auto.hnonline.sk/automobilky/1845807-europa-schvalila-prisnejsie-emisne-limity-pre-nakladne-auta-vyrobcovia-su-zdeseni-su-takmer-nerealne?fbclid=IwAR0OnSrvVybGCjo1x86aVyeqH3nUa_NpOBVvb6VLNP9dI04-cBL-qwCbn6k

zdroj: HN ONLINE